Herb

Biuletyn Informacji Publicznej
Miejski Dom Pomocy Społecznej

Logo Biuletynu Informacji Publicznej

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKIEGO DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻORACH


ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1
Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem", określa strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych Miejskiego Domu Pomocy Społecznej w Żorach, zwanego dalej „Domem” z siedzibą na os. Powstańców Śl. 20, 44-240 Żory.
§ 2
1. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Domu.
2. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji zadań Domu,
2) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców i uczestników,
3) zapewnienie mieszkańcom i uczestnikom respektowania ich praw osobistych.
3. Podczas nieobecności Dyrektora kierowanie Domem przejmuje Kierownik Dziennego Domu Senior+ lub inna osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.
§ 3
1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dyrektor powołuje zespół terapeutyczno – opiekuńczy.
2. Zadaniem zespołu wymienionego w ust. 1 jest w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem Domu ich realizacja i okresowa weryfikacja.
§ 4
1. Miejski Dom Pomocy Społecznej jest domem pomocy społecznej typu łączonego dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych fizycznie i zapewnia 26 miejsc.
2. W strukturze Domu działa ośrodek wsparcia Dzienny Dom Senior +, który jest placówką wsparcia dziennego pobytu przeznaczoną dla osób nieaktywnych zawodowo w wieku 60 lat i więcej, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają wsparcia w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych.


ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA


§ 5
Pracownikom zatrudnionym w Domu zakresy czynności ustala Dyrektor Domu na podstawie zadań wynikających ze Statutu i z niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących przepisów prawa.
§ 6
1. Do wyłącznych uprawnień Dyrektora należy:
1) podpisywanie korespondencji do jednostek nadrzędnych,
2) podpisywanie opracowań, analiz, wniosków, programów i planów kierowanych
do jednostek nadrzędnych, 3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
4) podpisywanie pism w sprawach pracowniczych,
5) ustalanie szczegółowego zakresu czynności i regulaminów określających wewnętrzną organizację pracy,
6) podpisywanie pism dotyczących finansów oraz zatwierdzanie dokumentów finansowych i księgowych,
7) podpisywanie delegacji służbowych pracowników Domu,
8) podpisywanie odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Dyrektor może upoważnić pisemnie pracownika Domu do podejmowania w swoim imieniu wymienionych w upoważnieniu czynności.
§ 7
1. Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Domu i należytej obsługi jego mieszkańców oraz uczestników ustanawia się w strukturze organizacyjnej Domu:
1) Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy,
2) Dział Gospodarczo - Techniczny,
3) Dzienny Dom Senior +,
4) Dział Finansowo-Księgowy.
2. Wszystkie działy podlegają Dyrektorowi. Działem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy, a Dziennym Domem Senior + kieruje Kierownik.
3. Zakres zadań Głównego Księgowego określa ustawa o finansach publicznych.
§ 8
Do zadań Działu Terapeutyczno – Opiekuńczego w szczególności należy:
1) przyjmowanie nowo przybyłych mieszkańców, zapoznanie ich z rozkładem dnia oraz przedstawienie pozostałym mieszkańcom (stosowanie procedury wstępnej wobec nowo przybyłego mieszkańca Domu),
2) prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem, uzyskiwaniem dokumentów tożsamości oraz spraw emerytalno-rentowych,
3) organizowanie i prowadzenie zajęć w ramach terapii zajęciowej dla mieszkańców Domu,
4) organizowanie imprez okolicznościowych w ramach pracy kulturalno- rekreacyjnej (spotkania z dziećmi i młodzieżą, występy artystyczne, wycieczki, wystawy prac, czytelnictwo i inne ),
5) organizowanie spraw związanych z zaspokajaniem potrzeb religijnych, społecznych i edukacyjnych mieszkańców,
6) opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca uwzględniających w szczególności: poczucia bezpieczeństwa, intymności, godności osobistej, rozwoju osobowości i wolności mieszkańców,
7) przygotowywanie pogrzebów osób zmarłych oraz otoczenie opieką grobów byłych mieszkańców Domu,
8) inicjowanie współpracy ze środowiskiem poza Domem (pozyskiwanie sponsorów, współpraca kulturalna itp.),
9) prowadzenie kroniki Domu, gazetki, tablicy ogłoszeń dla mieszkańców,
10) prowadzenie dokumentacji związanej z Indywidualnym Planem Wsparcia,
11) prowadzenie szczegółowej dokumentacji (historii chorób, raportów), przestrzeganie tajemnicy w tym zakresie oraz dbanie o jej przechowywanie,
12) dbanie o zdrowie mieszkańców, w tym: prowadzenie pomiarów cukru, wagi, ciśnienia krwi i kontroli czystości, wykonywanie poleceń lekarza w zakresie leczenia, podawania
lekarstw, przestrzegania diet, aktywizacji ruchowej; 13) składanie zapotrzebowań na materiały w zakresie doposażenia mieszkańców Domu w ubrania, obuwie, bieliznę osobistą i inne przedmioty,
14) utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach sypialnych, węzłach sanitarnych, pomieszczeniach ogólnego użytku i ciągach komunikacyjnych oraz dbanie o właściwy stan sanitarno-higieniczny Domu,
15) prowadzenie opieki polegającej na karmieniu, ubieraniu, myciu, goleniu i kąpieli osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności oraz pielęgnacji przeciwodleżynowej,
16) przyjmowanie zgłoszeń od osób chorych oraz prowadzenie obserwacji stanu zdrowia mieszkańców Domu,
17) opieka nad mieszkańcami podczas transportu,
18) prowadzenie rehabilitacji leczniczej i ruchowej,
19) pomoc w załatwianiu zakupów dla mieszkańców (prowadzenie w tym zakresie prawidłowej dokumentacji),
20) przeciwdziałanie izolacji mieszkańca Domu (pomoc w utrzymaniu kontaktu mieszkańca z rodziną, znajomymi oraz środowiskiem lokalnym), organizowanie wolontariatu,
21) rozwiązywanie konfliktów oraz określenie reguł indywidualnego postępowania z osobami trudnymi,
22) systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez udział w szkoleniach wewnątrzzakładowych oraz pozazakładowych,
23) uczestnictwo w zebraniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego w celu usprawniania organizacji metod pracy nad aktywizacją mieszkańców Domu.
§ 9
Do zadań Działu Gospodarczo – Technicznego, należy m. in.:
1) dbanie o prawidłowe funkcjonowanie kuchni zgodnie z systemem HCCP - przestrzeganie przepisów sanitarno-epidemiologicznych, sporządzanie posiłków zgodnie z ustalonym jadłospisem wg. obowiązujących zaleceń dietetycznych z uwzględnieniem diet leczniczych,
2) prowadzenie bieżącej ewidencji osób żywionych,
3) pranie bielizny pościelowej, bielizny osobistej, ubrań mieszkańców oraz odzieży ochronnej personelu kuchennego i personelu opiekuńczego,
4) prowadzenie drobnych robót remontowych i konserwacyjnych w Domu,
5) należyte utrzymywanie terenów zielonych w sezonie wiosenno-jesiennym oraz odśnieżanie w sezonie zimowym,
6) prawidłowe oznaczanie obiektów oraz komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej na terenie Domu,
7) dbanie o wygląd i estetykę Domu,
8) współpraca w prowadzeniu spraw związanych z zagadnieniami remontowymi, zabezpieczeń i zaopatrzenia technicznego, środków transportu, ochrony środowiska, dozoru technicznego i nadzoru sanitarnego,
9) bezpośredni nadzór nad działalnością zaopatrzenia, żywienia, obsługi technicznej i gospodarczej,
10) prowadzenie gospodarki środkami trwałymi, prowadzenie spraw związanych z eksploatacją urządzeń i wyposażenia oraz dokonywanie ich likwidacji,
11) nadzór techniczny w zakresie eksploatacji obiektów i urządzeń,
12) dbanie o ochronę środowiska oraz stan sanitarno-higieniczny Domu i jego otoczenia,
13) współpraca z Działem Terapeutyczno – Opiekuńczym w zakresie prowadzenia terapii
zajęciowej mieszkańców.
§ 10
Do zadań Działu Finansowo – Księgowego, należy:
1) obsługa finansowo-księgowa Domu,
2) opracowywanie planów dochodów i wydatków budżetowych i rachunku dochodów własnych Domu,
3) sporządzanie analiz finansowych w zakresie realizacji planów ekonomiczno- finansowych i innych spraw w tym zakresie,
4) opracowywanie projektów decyzji i zarządzeń w zakresie planowania i realizacji planu finansowego Domu,
5) ścisłe przestrzeganie realizacji zadań wynikających z przepisów o finansach publicznych oraz przepisów wykonawczych w tym zakresie,
6) opracowywanie sprawozdań finansowych oraz bilansu zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami jednostek nadrzędnych,
7) bieżąca analiza funduszu płac w zakresie jego wykorzystania,
8) dokonywanie kontroli wewnętrznych (w zakresie gospodarki materiałowej, żywieniowej, magazynowej, inwentarzowej),
9) odpowiednie przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych, spisów inwentaryzacyjnych oraz sprawozdań finansowych (archiwizowanie dokumentacji),
10) bieżące i prawidłowe prowadzenie dokumentacji, wydawanie instrukcji i zaleceń w zakresie ochrony mienia będącego w posiadaniu jednostki,
11) nadzorowanie działań dotyczących prawidłowości dokumentowania oraz realizacji umów zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych,
12) terminowa i rzetelna realizacja zaleceń pokontrolnych,
13) terminowe ewidencjonowanie operacji gospodarczych zgodnie z obowiązującymi zasadami prowadzenia rachunkowości oraz zakładowym planem kont,
14) dekretowanie dowodów bankowych dotyczących rozliczeń,
15) prowadzenie całokształtu zadań związanych ze sprawami pracowniczymi,
16) dokumentowanie, przechowywanie, zabezpieczanie i archiwizowanie akt osobowych pracowników i innych dokumentów związanych z zatrudnieniem,
17) organizowanie właściwego doboru kadry zgodnego z wymogami kwalifikacyjnymi oraz Regulaminem organizacyjnym i strukturą zatrudnienia,
18) rozpatrywanie analizowanie i załatwianie formalności dotyczących urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych, bezpłatnych, wychowawczych,
19) ewidencjonowanie i kontrolowanie czasu pracy, zwolnień lekarskich i absencji,
20) analiza zagadnień związanych z naruszaniem porządku i dyscypliny pracy oraz ewidencja kar porządkowych,
21) przygotowywanie i realizowanie spraw w zakresie ruchu osobowego oraz wprowadzanie odpowiednich zmian w dokumentacji kadrowej,
22) wydawanie opinii, zaświadczeń oraz udzielanie informacji o pracowniku na potrzeby wewnętrzne i instytucji zewnętrznych do tego upoważnionych,
23) obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
24) obsługa techniczno – biurowa i kancelaryjna sekretariatu,
25) prowadzenie dokumentacji: książki zarządzeń wewnętrznych, kontroli zewnętrznych,
26) prowadzenie dziennika korespondencyjnego i przekazywanie pism na stanowiska pracy,
27) prowadzenie zakładowej składnicy akt,
28) opracowywanie dokumentacji związanej z realizacją zadań remontowych, inwestycyjnych i zaopatrzeniowych zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.


ROZDZIAŁ III
RADA MIESZKAŃCÓW DOMU


§ 11
1. Mieszkańcy Domu mają prawo tworzenia Samorządu, który reprezentowany jest przez Radę Mieszkańców Domu.
2. Skład Rady wybierany jest na zebraniu ogólnym przez mieszkańców poprzez głosowanie. Skład rady liczy co najmniej 3 osoby.
3. Członkami Rady zastają mieszkańcy, którzy na zebraniu uzyskali kolejno największą ilość głosów i są nimi na czas nieoznaczony. Członkostwo w Radzie ustaje na skutek śmierci, opuszczenia Domu, pisemnej rezygnacji albo odwołania przez większość mieszkańców Domu. W przypadku takim przeprowadza się wybory uzupełniające w wyniku których członkiem Rady zostaje mieszkaniec, który uzyskał największą ilość głosów.
4. Rada Mieszkańców wskazuje przewodniczącego, zastępcę i skarbnika.
5. Rada Mieszkańców zbiera się na swoich posiedzeniach odbywających się jeden raz w miesiącu.
6. Rada Mieszkańców spośród personelu wybiera swojego opiekuna.
7. Opiekun ten, jako przedstawiciel Dyrektora Domu uczestniczy w posiedzeniu Rady.
8. Celem działania Rady Mieszkańców jest właściwa organizacja życia mieszkańca Domu w zakresie zaspokojenia potrzeb bytowych, zdrowotnych oraz rozwój osobowości w aspekcie psychicznym, społecznym i duchowym. Cel ten realizowany jest przy ścisłej współpracy z personelem Domu.
9. Rada Mieszkańców wraz z Dyrektorem ustala:
1) Zakres potrzeb mieszkańców niezbędnych do życia w Domu,
2) Sposób rozwiązywania powstałych konfliktów.


ROZDZIAŁ IV
DZIENNY DOM SENIOR +


§ 12
1. DDS+ jest placówką koedukacyjną, dysponującą 30 miejscami.
2. Siedziba DDS+ mieści się w Żorach, przy ul. Kłokocińskiej 78a, w części budynku Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Żorach.
3. DDS+ przeznaczony jest dla mieszkańców Gminy Miejskiej Żory.
§ 13
1. Celem DDS+ jest podtrzymywanie u osób w wieku 60+ poczucia własnej wartości i zapobieganie wykluczeniu społecznemu, a w szczególności:
1) społeczna aktywizacja uczestników poprzez rozwijanie ich zainteresowań oraz indywidualnych uzdolnień,
2) tworzenie warunków dla samorealizacji uczestników poprzez pomoc w zaspokajaniu ich potrzeb bytowych, kulturalnych, towarzyskich, itp.,
3) integracja społeczna umożliwiająca aktywne pozostawanie w społeczności lokalnej i środowisku rodzinnym,
4) kształtowanie właściwych postaw zrozumienia, tolerancji i życzliwości.
§ 14
Do zadań DDS+ należy w szczególności:
1) podejmowanie działań służących utrzymaniu Uczestników w ich naturalnym
środowisku i przeciwdziałanie ich marginalizacji, 2) zapewnienie bezpiecznego miejsca do wielogodzinnego przebywania i godnego spędzania czasu,
3) organizacja pobytu w DDS+ z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, zainteresowań Uczestników,
4) prowadzenie różnorodnych form terapii zajęciowej i rehabilitacji,
5) umożliwienie realizacji potrzeb bytowych, kulturalnych, rekreacyjnych, edukacyjnych i towarzyskich, m.in. poprzez organizację uroczystości okolicznościowych, świąt, imprez kulturalnych, turystycznych, spotkań integracyjnych, festynów, działań profilaktycznych, korzystanie z Internetu, itp.,
6) umożliwienie korzystania z urządzeń i przedmiotów służących utrzymaniu higieny osobistej,
7) współpraca z pracownikami socjalnymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w zakresie rozwiązywania problemów życiowych Uczestników,
8) współpraca z rodzinami Uczestników w zakresie rozwiązywania problemów dnia codziennego, udzielania porad i wsparcia,
9) zapewnienie trzech posiłków – śniadania, II śniadania i obiadu.
§ 15
1. DDS+ funkcjonuje przez cały rok, we wszystkie dni robocze.
2. DDS+ umożliwia pobyt od poniedziałku do piątku w godz. od 08:00 do 16:00.
3. DDS+ zastrzega sobie prawo do ustanowienia niektórych spośród dni roboczych wolnymi od pracy, informując o tym fakcie z odpowiednim wyprzedzeniem.
4. W sytuacjach wyraźnie tego wymagających Uczestnik może być dowożony do DDS+.
5. Działalność DDS+ może być uzupełniana świadczeniem wolontariuszy na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 16
Do zadań Kierownika DDS+ należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącą działalnością DDS+,
2) kierowanie pracą podległych pracowników,
3) zapewnienie i utrzymanie właściwego poziomu świadczonych usług, w tym czuwanie nad przebiegiem zajęć terapeutycznych oraz właściwym zaspokajaniem potrzeb socjalnych, kulturalnych i bytowych Uczestników,
4) współpraca z rodziną, pracownikiem socjalnym MOPS, rehabilitantem i innymi instytucjami,
5) prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością DDS+,
6) odpowiedzialność za powierzone mienie i dbałość o jego właściwe wykorzystanie,
7) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników i Uczestników zasad i przepisów BHP, przeciwpożarowych i sanitarno – epidemiologicznych.
§ 17
1. W DDS+ może działać Rada Seniorów, jako organ opiniodawczo-doradczy, wspomagający i wspierający personel w zarządzaniu placówką.
2. Członkami Rady Seniorów są Uczestnicy.
3. W skład Rady Seniorów wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, skarbnik oraz dwóch członków Rady Seniorów, wybierani raz w roku w tajnym głosowaniu.
4. Do zadań Rady Seniorów należy w szczególności:
1) pomoc w tworzeniu warunków sprzyjających dobremu współżyciu społecznemu osób korzystających z Domu,
2) współdziałanie w zakresie organizacji imprez okolicznościowych, zajęć kulturalnych, wycieczek, itp.


ROZDZIAŁ V
SKARGI I WNIOSKI


§ 18
1. Skargi i wnioski przyjmuje i rejestruje Dyrektor Domu.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora skargi i wnioski w jego imieniu przyjmuje osoba go zastępująca.


ROZDZIAŁ VI
PRZEPISY KOŃCOWE


§ 19
Zmiany regulaminu wymagają zatwierdzenia przez Prezydenta Miasta Żory.
§ 20
Regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Prezydenta Miasta Żory.

Informacja o plikach cookies [Nie pokazuj ponownie]

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych. Możesz zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej.
Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszych stron bez zmian tych ustawień, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Więcej szczegółów w dokumencie "Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies".